År 2002 grundades varumärket True Religion av industriveteranen Jeffrey Lubell vars designerdrömmar startade redan som tonåring. Jeffrey brukade styla om sina egna jeans genom att till exempel bleka tyget, sy på annorlunda material där det gått sönder, eller rita av kända albumomslag på sina jackor. Genom att använda sig av annorlunda tongivande element startade varumärkets produktion vid Jeffreys egen symaskin. Jeansen blev väldigt snabbt populära då Jeffrey lyckades sälja in sina produkter i en butik i Los Angeles. Genom att butikspersonalen bar varuprover ut Jeffreys kollektion sålde jeansen slut på bara 2 dagar. Det som lockade köparna var jeansens obestridligt perfekta passform, stil och komfort. Genom den unika designen kunde köparna uttrycka sin egen individualitet. Företaget expanderade internationellt från start och varumärket kunde snabbt lansera även andra denimrelatera plagg såsom t-shirtar för både barn och vuxna, kvinnor som män. Idag erbjuder True Religion även stickade plagg, accessoarer och parfym.
Varumärkets namn True Religion står för den enda rätta religionen enligt Jeffrey Lubell vilket är Människor. Eftersom alla människor i världen bär jeans omfamnar varumärket mottot ”its all about the fit” genom att referera till att alla människor har olika kroppsform och därför är passformen det essentiella när det kommer till jeans. True Religion-jeansen är superpopulära bland både barn, tonåringar, hemmafruar, arbetare och kändisar. Kläderna bärs flitigt av bland annat Angelina Jolie, Megan Fox, Jessica Simpson, Jennifer Lopez, Jessica Alba och Britney Spears samt en rad manliga kändisar och modeller. Kläderna har presenterats i många olika moderepotage i nationella och internationella tidningar så som Cosmopolitan, Elle Magazine, Peoples Magazine, Fit Pregnancy, DNR Magazine med flera.